מנחם פאלק - ראיון ברדיו אורנים

לפני כשבוע, התפרסם ברדיו 103 FM ראיון עם המשורר מנחם פאלק. אסכם את החלק בראיון שעסק בעיר הולדתו, ביסטריצה, טרנסילבניה-רומניה:

המראיין ציין את ספר השירה החדש של מנחם, "קולות מן החדר האחר". תוך כדי השיחה, מנחם הזכיר ראיון אחר שנתן במדיה של העיר סוציאבה שבצפון רומניה, כאשר המראיין  גם אייר את דמותו של המרואיין. כאשר התחיל לצייר ולשאול את שאלותיו, פתאום קפץ הטכנאי ושאל אותו מה תהיה הכותרת של הראיון? "נשוי 3 פעמים", אמר מנחם. "פעם אחת לרעייתי, פעם שניה לירושלים ופעם שלישית לשירה".

עכשיו נחזור לראיון הזה בו מנחם סיפר שנולד בעיר ביסטריצה בחבל טרנסילבניה אשר בה היו בתקופת ילדותו כ-20000 תושבים מתוכם כ- 400 יהודים. ב- 2015,

כאשר השתתף בפסטיבל ספרות בעיר סיביו, סיפרו לו שמנהל הוצאה לאור מביסטריצה מחפש אותו  ומעוניין להוציא ספר שירה שלו בעיר הולדתו, אותה הוא עזב עקב אנטישמיות שהרגיש כלפי משפחתו. ב- 2016, בעת השקת הספר קולות מן החדר הקר", שבו מנחם תרגם לרומנית את שיריו, פגש חבר ילדות שלחש לו "אתה זוכר אותי, אני דניאל שהייתי אתך בכיתות א' עד ו". הפגישה הזאת של מנחם עם דניאל, חברו מהילדות, רגשה אותו מאד. באותם שנים הוא גם נזכר במקרה לא נעים, כאשר השתתף בתחרות לנוער שחמט, וזכה במקום שני המכובד.

הוא הלך אל בית התרבות של הצופים הקומוניסטים (Casa Pionierilor) על מנת לקבל את תעודת הזכייה, ונתקל בשני צעירים שנראו לו ענקיים, אשר שמרו על הכניסה. הם שאלו אותו אם הוא (Pionier )זאת אומרת שייך לארגון הצופים הקומוניסטי-הבהרת המסכם לשאלה הזאת ענה מנחם שלא, כי לקחו לו את העניבה האדומה כאשר משפחתו נרשמה לעליה לישראל. הבחורים הענקיים האלה לא הרשו לו להכנס ומנחם חזר הביתה עצוב ומאוכזב. השלטונות הקומוניסטים התנכלו לאביו שפוטר מספר פעמים, וכל פעם שרצו להעביר את התפקיד לאחד מהמקורבים למפלגה, הם פיטרו אותו. בסופו של דבר המשפחה עזבה את ביסטריצה ועלתה לישראל. כיום, בכנסים או בפסטיבלים ספרותיים שהוא משתתף, מנחם לא נתקל באנטישמיות, חוץ ממקרה אחד, שחזר לביסטריצה בביקור בבית שבו גרו בעבר )ברחוב ההונגרים שנקרא עכשיו ניקולאה טיטולסקו-הבהרת המסכם(. המשפחה הצוענית שפלשה לביתם לאחר עזיבתם נתנה לו הרגשה רעה ושאינו רצוי שם, למרות שזה היה רק ביקור. אבל, בהמשך הראיון מנחם סיפר בפרטי פרטים על הקשרים החיוביים שלו עם סופרות וסופרים רומנים שמכבדים אותו ואת השירה המיוחדת שלו.

רדיו אורנים

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.